W naszej przychodni Łuksja- Med prowadzimy rehabilitacje indywidualną dzieci. Absolwenci fizjoterapii orócz standardowych metod terapii wykorzystują wiedzę zdobytą na licznych kursach i szkoleniach, m.in.:
Ofertę kierujemy między innymi do dzieci z:
Fizjoterapia odbywa się w specjalnie przygotowanej sali. Ćwiczenia dobiera się indywidualnie do każdego dziecka. Przeciwwskazaniem do rehabilitacji dziecka jest czas 24 h po szczepieniu, gorączka, łamliwość kości.
Skolioza to skrzywienie kręgosłupa, zwane często „bocznym skrzywieniem kręgosłupa”. Wbrew tej nazwie, skolioza nie jest jedynie bocznym skrzywieniem, a trójpłaszczyznowym:
Najczęstsze przyczyny predysponujące do powstawania skoliozy:
REHABILITACJA
W leczeniu zachowawczym skolioz stosuje się metody:
neurofizjologiczne – polegają na poprawianiu funkcji, związanych ze sterowaniem postawą ciała. Obok działania korekcyjnego dąży się do poprawy czucia postawy lub toruje się postawą ciała w kierunku postawy prawidłowej.
Zalicza się tu metody:
Rehabilitacja wad postawy ukierunkowana jest na poprawę sylwetki poprzez odpowiednio dobrane ćwiczenia poszczególnych partii ciała. Wzmacniając mięśnie osłabione i rozciągając mięśnie przykurczone staramy się odbudować równowagę w narządzie ruchu dając podstawę do prawidłowego rozwoju. Dodatkowo uczymy naszych pacjentów utrzymywania prawidłowej postawy w domu, szkole i podczas codziennych aktywności.
Jest procesem, dzięki któremu mózg otrzymując informację ze wszystkich systemów zmysłowych dokonuje ich segregacji, rozpoznania, interpretacji z wcześniejszymi doświadczeniami. Integracja sensoryczna rozpoczyna się już w okresie płodowym i trwa do około 7 roku życia.
Określa prawidłowa organizację wrażeń sensorycznych (bodźców) napływających prioreceptory. Oznacza to że mózg, otrzymując informacje ze wszystkich zmysłów, dokonuje ich rozpoznania, segregowania i interpretacji oraz integruje je z wcześniejszymi doświadczeniami.
Określana jest mianem naukowej zabawy. Przez zabawę przyjemną i interesującą dla dziecka dokonuje się integracja bodźców zmysłowych oraz doświadczeń płynących do ośrodkowego układu nerwowego, co pozwala na lepszą organizację działań. W toku pracy tą metodą terapeuta stymuluje zmysły dziecka oraz usprawnia takie zakresy jak np.: motoryka mała, motoryka duża, koordynacja wzrokowo- ruchowa.
Metoda integracji sensorycznej to jedna z najważniejszych metod wykorzystywanych w pracy z dziećmi z:
Może być także wykorzystywana jako forma profilaktyki ewentualnych trudności w uczeniu się oraz stymulacji rozwoju dzieci prawidłowo rozwijających się.
Podczas spotkań z dzieckiem certyfikowany terapeuta obserwuje spontaniczne zachowanie dziecka oraz wykonuje szereg testów, na które składają się między innymi:
Podczas zajęć dziecko z pomocą terapeuty bądź pod jego czujnym okiem wykonuje ćwiczenia, które angażują ciało i układy zmysłów, jak np. zmysł równowagi przy jednoczesnym zaangażowaniu zmysłów wzroku, dotyku i słuchu. Ćwiczenia te mają charakter naukowej zabawy, podczas której dostarczane są różnorodne bodźce zmysłowe, czego wynikiem jest poprawa pracy układu nerwowego. Dziecko, dzięki tym ćwiczeniom zaczyna w odpowiedni sposób integrować bodźce, co wywołuje prawidłowe reakcje adaptacyjne do zmieniających się warunków środowiska zewnętrznego czy własnego ciała.
Czy Terapia Integracji Sensorycznej jest potrzebna Twojemu dziecku
Czy Twoje dziecko:
Założenia Metody NDT-Bobath
Pomaga we wszechstronnym rozwoju między innymi tym niemowlętom, które mają kłopoty z napięciem mięśniowym, asymetrię albo urodziły się przedwcześnie, i by dogonić rówieśników, potrzebują odpowiedniej stymulacji. Wykorzystać swe możliwości na tyle, na ile pozwala istniejące uszkodzenie Ośrodkowego Układu Nerwowego (OUN).
W związku z powyższym główne zasady usprawniania według koncepcji NDT-Bobath obejmują:
Terapeuta ćwiczy całe ciało dziecka, a nie porusza wybranymi kończynami. Dzięki temu dostarcza odpowiednich doznań czuciowych
i ruchowych, a dziecko jest dynamicznie aktywizowane. Pomoc przy wykonywaniu ruchu powinna być taka, aby zapewniała maksymalny i aktywny udział dziecka, a jednocześnie nie wywoływała nieprawidłowych odpowiedzi wynikających ze zbyt dużego wysiłku czy stresu.
Każdy ruch jest odpowiednio przygotowywany i połączony z przemieszczaniem ciężaru ciała i środka ciężkości. Rodzaj, tempo i rytm ćwiczeń dobiera się indywidualnie. Podczas ćwiczeń dziecko nie powinno płakać, gdyż płacz zmniejsza skuteczność działań terapeutycznych oraz powinno mieć zapewnione pełne poczucie bezpieczeństwa, co warunkuje osiągnięcie współpracy i akceptacji z prowadzącym ćwiczenia.
Mimo, że zajęcia prowadzi się najczęściej indywidualnie, ich celem jest zawsze przygotowanie dziecka do uczestniczenia w normalnym życiu rodzinnym i społecznym. To indywidualne podejście daje możliwość uwzględnienia potrzeb psychologicznych dziecka, stopnia jego sprawności, występujących zaburzeń, warunków rodzinnych i środowiskowych. Jak już było wspomniane, usprawnianie według koncepcji NDT-Bobath jest szczególnie przydatne w leczeniu niemowląt i dzieci, ponieważ może być łatwo włączone w ich biologiczny rytm dnia. Prawidłowo wykonywane zabiegi pielęgnacyjne, karmienie, noszenie dziecka, czy zabawa z nim są odpowiednimi momentami do utrwalania ruchów ćwiczonych przez fizjoterapeutę. Odpowiednio przeszkoleni rodzice i opiekunowie, którzy zrozumieją problemy i trudności występujące u ich dziecka kontynuują ćwiczenia w warunkach domowych. Za szkolenie rodziców odpowiedzialny jest lekarz prowadzący i fizjoterapeuta.
opracowanie tekstu – dr n. med. Maria Borkowska NDT-Bobath Senior Instruktor
Metoda nazywana leczeniem neurorozwojowym, zapewnia poprawę stanu zdrowia u dzieci z schorzeniami tj:
Terapeuta ćwiczy całe ciało dziecka, a nie poszczególne części, dzięki temu dostarcza prawidłowe doznania sensoryczne. Terapia tworzona jest na podstawie obserwacji fizjoterapeutycznej, wiedzy, umiejętności i kreatywności terapeuty.